• Home
  • Novinky
  • Paušálny odpočet DPH na osobné autá využívané aj na…

Paušálny odpočet DPH na osobné autá využívané aj na súkromné účely

Branislav Mačuha | 13.10.2025 | Novinky

Počnúc 1. januárom 2026 sa Slovenská republika rozhodla využiť výnimku na základe vykonávacieho rozhodnutia rady (EÚ) 2025/852 a zavádza povinný paušálny odpočet DPH vo výške 50 % z výdavkov na pohonné látky, obstaranie, technické zhodnotenie, prevádzkovanie, opravy a údržby osobných motorových vozidiel, bez ohľadu na skutočný pomer využitia týchto vozidiel na podnikanie a na súkromný účel. Cieľom tohto opatrenia má byť zníženie administratívnej záťaže na strane podnikateľov, ktorá je spojená predovšetkým so súčasnou povinnosťou viesť podrobnú evidenciu jázd, ako aj predchádzanie daňovým únikom, ku ktorým dochádza z dôvodu neoprávneného uplatňovania DPH v plnej výške aj keď sa osobné motorové vozidlá využívajú aj na súkromné účely.

Podnikateľom sa novelou zákona o DPH v období od 1. januára 2026 do 30. júna 2028 výrazne obmedzuje ich právo na odpočítanie DPH z týchto nákupov, ktoré by inak mali v súlade so zásadou daňovej neutrality v skutočnej preukázateľnej výške, v akej sa tieto autá a súvisiace tovary alebo služby na ich prevádzku používajú na podnikanie. Viesť alebo neviesť evidenciu jázd, a aký to má význam, ak si aj tak nemôžem odpočítať DPH v skutočnom preukázateľnom pomere, v akom vozidlo využívam na podnikanie, to budú otázky, ktoré budú rezonovať v podnikateľskej sfére. Povinné zavedenie paušálnych výdavkov na motorové vozidlá kategórie M1 (osobné vozidlá), L1e alebo L3e (motorky) môže niektorým podnikateľom síce zjednodušiť administratívu, doplatia na to však tí podnikatelia, ktorý už aj teraz vedú evidenciu jázd a využívajú vozidlá na podnikanie vo vyššej výške ako 50 %. Títo budú musieť zvážiť, či budú naďalej pokračovať vo vedení evidencie jázd aspoň pre účely zákona o dani z príjmov alebo si budú uplatňovať paušálne výdavky pre daň z príjmu na spotrebované pohonné látky do výšky 80 %. Ak totiž využívajú osobné motorové vozidlá aj na súkromný účel, DPH si budú môcť odpočítať iba vo výške 50 % bez ohľadu na skutočnosť, či vedú alebo nevedú evidenciu jázd.

V tomto článku sa v krátkosti pozrieme na základné fakty, vybrané nejasnosti a nedostatky tejto právnej úpravy, nie len vo vzťahu k DPH, ale aj vo vzťahu k dani z príjmov. Možno očakávať, že niektoré ustanovenia zákona budú ešte bližšie usmernené metodickými pokynmi alebo informáciami, a teda na niektoré ustanovenia môže mať finančná správa ešte na konci dňa iný názor.

 

Čoho sa povinný paušálny odpočet DPH vo výške 50% týka?

  • Vlastných motorových vozidiel kategórie M1, L1e alebo L3e nadobudnutých od 1. januára 2026 do 30. júna 2028 so vstupnou cenou vyššou ako 1 700 eur.
  • Prenajatých motorových vozidiel kategórie M1, L1e alebo L3e užívaných na základe dlhodobej nájomnej alebo obdobnej zmluvy (vrátane finančného a operatívneho lízingu) od 1. januára 2026 do 30. júna 2028. Koriguje sa DPH na vstupe, ktorá vznikne po 1.1.2026. Dlhodobým nájmom sa rozumie nepretržité držanie alebo používanie automobilu počas obdobia viac ako 30 dní.
  • Akýchkoľvek ďalších výdavkov na pohonné látky, technické zhodnotenie, prevádzkovanie, opravy a údržbu motorových vozidiel kategórie M1, L1e alebo L3e od 1. januára 2026 do 30. júna 2028 bez ohľadu na skutočnosť, kedy boli motorové vozidlá obstarané.  

Ustanovenia o pomernom odpočítaní DPH pri nákupe vyššie uvedených tovarov a služieb a úprave odpočítania DPH zostávajú nedotknuté. To znamená, že ak platiteľ dodáva tovary a služby výlučne oslobodené od DPH bez nároku na odpočítanie dane, alebo má platiteľ nižší DPH koeficient ako 50%, nemôže si uplatniť 50% odpočet DPH z nakúpených tovarov a služieb pri motorových vozidlách.

 

Akých automobilov sa povinný paušálny odpočet DPH nedotkne a existujú nejaké oznamovacie povinnosti?

  • Motorových vozidiel kategórie M1, L1e alebo L3e, ktoré boli nadobudnuté alebo sú používané výlučne na podnikanie, ak platiteľ vedie podrobné záznamy v elektronickej podobe preukazujúce rozsah použitia výlučne na podnikanie.
  • Motorových vozidiel kategórie M1, L1e alebo L3e používaných výlučne na podnikanie, ktorým je:
    • nájom automobilu,
    • doprava osôb a ich batožiny za protihodnotu vrátane taxislužby alebo
    • prevádzkovanie autoškoly, ak je vozidlo výcvikovým vozidlom
  • Motorových vozidiel kategórie M1, L1e alebo L3e používaných výlučne ako predvádzacie alebo testovacie vozidlá alebo ako náhradné vozidlá poskytnuté zákazníkovi na dobu opravy motorového vozidla zákazníka alebo počas ktorej sú na motorovom vozidle zákazníka vykonávané iné služby. Vozidlo zákazníka musí byť v tomto prípade rovnako kategórie M1, L1e alebo L3e,
  • Motorových vozidiel iných kategórií ako M1, L1e alebo L3e.
  • Motorových vozidiel, o ktorých sa účtuje ako o zásobách.

Použitie motorového vozidla podľa písm. a)-c) je platiteľ povinný oznámiť daňovému úradu v lehote na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom uplatní odpočítanie dane po 1.1.2026; pri vozidle používanom na základe dlhodobej nájomnej zmluvy alebo obdobnej zmluvy je platiteľ povinný oznámiť použitie vozidla podľa písm. a)-c) v lehote na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom uplatnil odpočítanie dane prvýkrát po 1.1.2026. Ak dôjde k zmene použitia osobného motorového vozidla podľa písm. b)-c) na použitie podľa písm. a) alebo naopak, platiteľ túto skutočnosť taktiež oznámi daňovému úradu v lehote na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom táto skutočnosť nastala. Do 31. decembra príslušného kalendárneho roka sa oznamuje daňovému úradu aj skutočnosť, že od nasledujúceho kalendárneho roka sa začne osobné motorové vozidlo, pri ktorom sa odpočítala DPH vo výške 50%, používať prvýkrát výlučne podľa písm. a)-c).  

 

V akom rozsahu sa vedú podrobné záznamy v elektronickej podobe preukazujúce rozsah použitia motorového vozidla kategórie M1, L1e alebo L3e výlučne na podnikanie?

  • Identifikačné číslo vozidla VIN,
  • evidenčné číslo vozidla, názov a typ vozidla,
  • stav počítadla kilometrov vozidla v deň začatia vedenia záznamov, na konci každého zdaňovacieho obdobia a v deň ukončenia vedenia záznamov,
  • evidencia o každom použití vozidla, ktorá obsahuje najmä tieto údaje:
    • poradové číslo záznamu o jazde,
    • meno a priezvisko osoby, ktorá viedla vozidlo počas jazdy,
    • dátum, čas začatia jazdy a skončenia jazdy,
    • účel jazdy preukazujúci použitie vozidla na podnikanie,
    • miesto začatia jazdy a miesto skončenia jazdy,
    • počet najazdených kilometrov za každú jazdu, stav počítadla kilometrov pred každou jazdou a po každej jazde,
  • evidencia o nadobudnutí tovaru a prijatí služieb slúžiacich na prevádzku vozidla v členení na jednotlivé tovary a služby s uvedením ich špecifikácie, obstarávacej ceny bez dane a dátumu nadobudnutia tovaru alebo prijatia služby.

 

Čo ak preukážem vyšší ako 50 % rozsah použitia motorového vozidla kategórie M1, L1e alebo L3e na podnikanie?

Aj v tomto prípade vzniká právo na odpočítanie DPH z výdavkov na pohonné látky, obstaranie, prevádzkovanie, technické zhodnotenie, opravy a údržby vozidla iba vo výške 50 %. Odpočítanie DPH v plnej výške vzniká iba v prípade, ak sa vozidlo využíva výlučne na podnikanie, čo sa musí preukázať príslušnou evidenciu jázd. Teda odpočítanie DPH je možné iba vo výške 50 % alebo vo výške 100 %, nie v inej preukázateľnej výške.

 

Je neodpočítaná DPH vo výške 50 % daňovým výdavkom?

Táto DPH je nedaňovým výdavkom podnikateľa bez ohľadu na skutočnosť, či sa vzťahuje k súkromným alebo firemným jazdám.

                                                                                                                                                                                

Čo ak si uplatňujem paušálne daňové výdavky na spotrebované pohonné látky do výšky 80 % podľa zákona o dani z príjmov?

V takom prípade, ak si budete chcieť uplatniť odpočítanie DPH v plnej výške, budete musieť viesť evidenciu jázd a podrobné záznamy podľa zákona o DPH s cieľom preukázať, že je motorové vozidlo využívané výhradne na podnikanie. Paušálne výdavky na spotrebované pohonné látky sa pre Vás teda stanú daňovo neatraktívnymi a je vhodné zvážiť iný spôsob uplatňovania daňových výdavkov na spotrebované pohonné látky. V prípade ak budete využívať motorové vozidlo aj na súkromné účely alebo nebudete viesť evidenciu jázd, uplatníte si odpočítanie DPH z pohonných látok iba vo výške 50 % (táto DPH bude nedaňovým výdavkom) a paušálne výdavky na spotrebované pohonné látky budete naďalej uplatňovať do výšky 80 %.  

 

Čo ak vediem podrobnú evidenciu jázd v súlade so zákonom o DPH, vykazujem nadspotrebu podľa evidencie jázd podľa zákona o dani z príjmov a viem presne určiť, že 90 % pohonných látok bolo spotrebovaných na podnikanie a iba 10 % na súkromný účel zamestnanca alebo si súkromne spotrebované pohonné látky hradí zamestnanec na vlastné náklady (zamestnanec pred súkromnou cestou dotankuje do plna a po ukončení súkromnej cesty vráti auto s plnou nádržou)?

Zákon ustanovuje, že platiteľ, ktorý v súvislosti s osobným motorovým vozidlom používaným na účely svojho podnikania, ako aj na iný účel ako na podnikanie, od 1. januára 2026 do 30. júna 2028 vrátane prijme tovar, ktorý nie je investičným majetkom odpočíta daň vzťahujúcu sa na tento tovar v rozsahu 50 %. Je nešťastné vyžadovať odpočítanie DPH z týchto pohonných látok iba vo výške 50 % aj keď sa preukázateľne požívajú na podnikanie vo výške 90% alebo dokonca 100%. Takýto výrazný nežiaduci zásah do práva na odpočítanie DPH podnikateľa by mal byť podľa nášho názoru čo najskôr prehodnotený. Neodpočítaná DPH je nedaňovým výdavkom. Súkromne spotrebované pohonné látky zdanené ako zamestnanecký benefit v súlade so zákonníkom práce sú daňovým výdavkom. Zo spotreby na podnikanie je nedaňovým výdavkom prípadná nadspotreba.

 

Čo ak zamestnancovi súkromne spotrebované pohonné látky predávam alebo považujem súkromne spotrebované pohonné látky za bezodplatné dodanie tovaru za protihodnotu?

Zákon ustanovuje, že platiteľ, ktorý v súvislosti s osobným motorovým vozidlom používaným na účely svojho podnikania, ako aj na iný účel ako na podnikanie, od 1. januára 2026 do 30. júna 2028 vrátane prijme tovar, ktorý nie je investičným majetkom odpočíta daň vzťahujúcu sa na tento tovar v rozsahu 50 %. Pri súčasnom znení zákona sa takéto nastavenie javí v praxi nevýhodné, resp. neaplikovateľné. Za uváženie by stálo namiesto predaja pohonných látok, hovoriť o prenajímaní automobilu zamestnancovi vrátane pohonných látok – v takom prípade by sa dosiahlo využívanie automobilu iba na podnikanie, no cena za nájom by musela zodpovedať trhovej cene nájmu a nie iba cene pohonných látok. Rovnako by to spravidla znamenalo aj povinnosť viesť evidenciu jázd, ak by ste si chceli uplatniť odpočítanie DPH v plnej výške, a teda aj možný zásah do súkromia zamestnanca.  

 

Čo ak som preukázateľne využil diaľničnú známku výhradne počas pracovnej cesty a vediem podrobnú evidenciu jázd podľa zákona o DPH?

Zákon ustanovuje, že platiteľ, ktorý v súvislosti s osobným motorovým vozidlom používaným na účely svojho podnikania, ako aj na iný účel ako na podnikanie, od 1. januára 2026 do 30. júna 2028 vrátane prijme služby odpočíta daň vzťahujúcu sa na tieto služby v rozsahu 50 %. Je nešťastné vyžadovať odpočítanie DPH z tejto diaľničnej známky vo výške 50 % aj keď sa preukázateľne používa výhradne počas pracovnej cesty.    

 

V čom vidíme ďalšie nedostatky súčasnej právnej úpravy a na čom Vás v zmysle právnej úpravy môže daňová kontrola nachytať?

  • Paušálny odpočet DPH má za cieľ zjednodušiť prácu podnikateľom, je však nešťastné, že aj keď podnikatelia budú pracne preukazovať skutočný pomer použitia motorového vozidla na podnikanie a na súkromný účel, budú mať právo na odpočítanie DPH maximálne vo výške 50 %.
  • Pre autoservisy je nešťastné, že povinný 50 % odpočet DPH sa nevzťahuje iba na náhradné motorové vozidlo kategórie M1, L1e alebo L3e poskytnuté zákazníkovi platiteľa na dobu opravy motorového vozidla zákazníka kategórie M1, L1e alebo L3e alebo počas ktorej sú na motorovom vozidle zákazníka kategórie M1, L1e alebo L3e vykonávané iné služby. V praxi to znamená, že ak si zákazník dá opraviť napríklad dodávku alebo kamión a je mu poskytnuté náhradné motorové vozidlo kategórie M1, L1e alebo L3e, autoservis bude musieť zabezpečiť podrobnú evidenciu jázd a ďalšie podrobné záznamy o náhradnom vozidle, čo by mohlo viesť k výraznému narušeniu súkromia daného zákazníka (napr. sledovanie zákazníka cez satelitný systém). Podľa nášho názoru toto nie je cieľom zákona, ale nešťastný výsledok nedokonalého skráteného legislatívneho konania nad rámec vykonávacieho rozhodnutia rady (EÚ) 2025/852.
  • Zákon o dani z príjmov explicitne neustanovuje, že v prípade uplatňovania paušálnych výdavkov na spotrebované pohonné látky do výšky 80 %, nie je potrebné zamestnancom zdaňovať nepeňažný príjem v obvyklej hodnote súkromne spotrebovaných pohonných látok,  ako aj 1 % z ročne znižovanej vstupnej ceny motorového vozidla, ktoré bolo zamestnancovi poskytnuté aj na súkromný účel. V daňovej teórii teda ostáva otázka, ako by mal zamestnávateľ obvyklú hodnotu súkromne spotrebovaných pohonných látok určiť, ak nebude viesť evidenciu jázd.   
  • Publikované názory finančnej správy ustanovujú, že paušálne výdavky na spotrebované pohonné látky pre účely dane z príjmov by sa mali uplatňovať maximálne do výšky 80 %, teda ak sa napr. až 50 % pohonných látok spotrebuje na súkromný účel, paušálne daňové výdavky by sa mali uplatniť iba vo výške 50 %. V daňovej teórii teda ostáva otázka, ako by mal zamestnávateľ zistiť skutočný pomer, ak nevedie evidenciu jázd, resp. ak vie určiť skutočný pomer pohonných látok na súkromné účely zamestnanca podľa evidencie jázd, potom je možné považovať zdanený zamestnanecký benefit v hodnote súkromne spotrebovaných pohonných látok poskytnutý zamestnancovi v súlade so zákonníkom práce za daňový výdavok v plnej výške, a teda paušálne výdavky na spotrebované pohonné látky sa stávajú pre zamestnávateľa prakticky neatraktívnymi.  

 

Existuje možnosť dodatočného uplatnenia DPH z obstarávacej ceny auta ?  

Áno, zákon takúto možnosť pripúšťa počas obdobia úpravy na odpočítanie DPH v alikvotnej výške pri predaji auta s DPH alebo ak sa začne používať auto výhradne na podnikanie.  

 

Vzťahuje sa paušálny odpočet DPH vo výške 50 % aj na nákladné vozidlá alebo vozidlá taxislužby?  

Nie, pri nákladných vozidlách alebo vozidlách taxislužby ste povinní pre účely DPH sledovať skutočný preukázateľný pomer použitia vozidla na podnikanie a na iný účel. Spôsob preukazovania zákon, ale nedefinuje rovnako ako tomu bolo doteraz.  

 

Môžem si pri nákladných vozidlách pre zjednodušenie uplatniť odpočítanie DPH do výšky paušálnych výdavkov 80 %?

Nie, táto diskutabilná možnosť nad rámec smernice o DPH od 1.1.2026 v zákone o DPH už nie je a odpočítanie DPH si môžete uplatniť iba z pohonných látok v rozsahu ich využívania na podnikanie.

Súvisiace články

Ľubomíra Murgašová | 10.10.2025 | Novinky

Legislatívne zmeny v oblasti daní od 1.1.2026

September 2025 priniesol množstvo zmien v oblasti daní a odvodov, ktoré…

Jana Kyselová | 8.10.2025 | Novinky

Konsolidácia verejných financií pre rok 2026:…

Národná rada SR schválila rozsiahly návrh zákona, ktorého cieľom je…

22.9.2025 | Novinky

Silvia Hallová je našou novou Managing Partnerkou

Riadenie poradenskej spoločnosti Grant Thornton na Slovensku dnešným dňom…