Branislav Mačuha | 13.10.2025 | Novinky
Počnúc 1. januárom 2026 sa Slovenská republika rozhodla využiť výnimku na základe vykonávacieho rozhodnutia rady (EÚ) 2025/852 a zavádza povinný paušálny odpočet DPH vo výške 50 % z výdavkov na pohonné látky, obstaranie, technické zhodnotenie, prevádzkovanie, opravy a údržby osobných motorových vozidiel, bez ohľadu na skutočný pomer využitia týchto vozidiel na podnikanie a na súkromný účel. Cieľom tohto opatrenia má byť zníženie administratívnej záťaže na strane podnikateľov, ktorá je spojená predovšetkým so súčasnou povinnosťou viesť podrobnú evidenciu jázd, ako aj predchádzanie daňovým únikom, ku ktorým dochádza z dôvodu neoprávneného uplatňovania DPH v plnej výške aj keď sa osobné motorové vozidlá využívajú aj na súkromné účely.
Podnikateľom sa novelou zákona o DPH v období od 1. januára 2026 do 30. júna 2028 výrazne obmedzuje ich právo na odpočítanie DPH z týchto nákupov, ktoré by inak mali v súlade so zásadou daňovej neutrality v skutočnej preukázateľnej výške, v akej sa tieto autá a súvisiace tovary alebo služby na ich prevádzku používajú na podnikanie. Viesť alebo neviesť evidenciu jázd, a aký to má význam, ak si aj tak nemôžem odpočítať DPH v skutočnom preukázateľnom pomere, v akom vozidlo využívam na podnikanie, to budú otázky, ktoré budú rezonovať v podnikateľskej sfére. Povinné zavedenie paušálnych výdavkov na motorové vozidlá kategórie M1 (osobné vozidlá), L1e alebo L3e (motorky) môže niektorým podnikateľom síce zjednodušiť administratívu, doplatia na to však tí podnikatelia, ktorý už aj teraz vedú evidenciu jázd a využívajú vozidlá na podnikanie vo vyššej výške ako 50 %. Títo budú musieť zvážiť, či budú naďalej pokračovať vo vedení evidencie jázd aspoň pre účely zákona o dani z príjmov alebo si budú uplatňovať paušálne výdavky pre daň z príjmu na spotrebované pohonné látky do výšky 80 %. Ak totiž využívajú osobné motorové vozidlá aj na súkromný účel, DPH si budú môcť odpočítať iba vo výške 50 % bez ohľadu na skutočnosť, či vedú alebo nevedú evidenciu jázd.
V tomto článku sa v krátkosti pozrieme na základné fakty, vybrané nejasnosti a nedostatky tejto právnej úpravy, nie len vo vzťahu k DPH, ale aj vo vzťahu k dani z príjmov. Možno očakávať, že niektoré ustanovenia zákona budú ešte bližšie usmernené metodickými pokynmi alebo informáciami, a teda na niektoré ustanovenia môže mať finančná správa ešte na konci dňa iný názor.
Ustanovenia o pomernom odpočítaní DPH pri nákupe vyššie uvedených tovarov a služieb a úprave odpočítania DPH zostávajú nedotknuté. To znamená, že ak platiteľ dodáva tovary a služby výlučne oslobodené od DPH bez nároku na odpočítanie dane, alebo má platiteľ nižší DPH koeficient ako 50%, nemôže si uplatniť 50% odpočet DPH z nakúpených tovarov a služieb pri motorových vozidlách.
Použitie motorového vozidla podľa písm. a)-c) je platiteľ povinný oznámiť daňovému úradu v lehote na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom uplatní odpočítanie dane po 1.1.2026; pri vozidle používanom na základe dlhodobej nájomnej zmluvy alebo obdobnej zmluvy je platiteľ povinný oznámiť použitie vozidla podľa písm. a)-c) v lehote na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom uplatnil odpočítanie dane prvýkrát po 1.1.2026. Ak dôjde k zmene použitia osobného motorového vozidla podľa písm. b)-c) na použitie podľa písm. a) alebo naopak, platiteľ túto skutočnosť taktiež oznámi daňovému úradu v lehote na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom táto skutočnosť nastala. Do 31. decembra príslušného kalendárneho roka sa oznamuje daňovému úradu aj skutočnosť, že od nasledujúceho kalendárneho roka sa začne osobné motorové vozidlo, pri ktorom sa odpočítala DPH vo výške 50%, používať prvýkrát výlučne podľa písm. a)-c).
Aj v tomto prípade vzniká právo na odpočítanie DPH z výdavkov na pohonné látky, obstaranie, prevádzkovanie, technické zhodnotenie, opravy a údržby vozidla iba vo výške 50 %. Odpočítanie DPH v plnej výške vzniká iba v prípade, ak sa vozidlo využíva výlučne na podnikanie, čo sa musí preukázať príslušnou evidenciu jázd. Teda odpočítanie DPH je možné iba vo výške 50 % alebo vo výške 100 %, nie v inej preukázateľnej výške.
Táto DPH je nedaňovým výdavkom podnikateľa bez ohľadu na skutočnosť, či sa vzťahuje k súkromným alebo firemným jazdám.
V takom prípade, ak si budete chcieť uplatniť odpočítanie DPH v plnej výške, budete musieť viesť evidenciu jázd a podrobné záznamy podľa zákona o DPH s cieľom preukázať, že je motorové vozidlo využívané výhradne na podnikanie. Paušálne výdavky na spotrebované pohonné látky sa pre Vás teda stanú daňovo neatraktívnymi a je vhodné zvážiť iný spôsob uplatňovania daňových výdavkov na spotrebované pohonné látky. V prípade ak budete využívať motorové vozidlo aj na súkromné účely alebo nebudete viesť evidenciu jázd, uplatníte si odpočítanie DPH z pohonných látok iba vo výške 50 % (táto DPH bude nedaňovým výdavkom) a paušálne výdavky na spotrebované pohonné látky budete naďalej uplatňovať do výšky 80 %.
Zákon ustanovuje, že platiteľ, ktorý v súvislosti s osobným motorovým vozidlom používaným na účely svojho podnikania, ako aj na iný účel ako na podnikanie, od 1. januára 2026 do 30. júna 2028 vrátane prijme tovar, ktorý nie je investičným majetkom odpočíta daň vzťahujúcu sa na tento tovar v rozsahu 50 %. Je nešťastné vyžadovať odpočítanie DPH z týchto pohonných látok iba vo výške 50 % aj keď sa preukázateľne požívajú na podnikanie vo výške 90% alebo dokonca 100%. Takýto výrazný nežiaduci zásah do práva na odpočítanie DPH podnikateľa by mal byť podľa nášho názoru čo najskôr prehodnotený. Neodpočítaná DPH je nedaňovým výdavkom. Súkromne spotrebované pohonné látky zdanené ako zamestnanecký benefit v súlade so zákonníkom práce sú daňovým výdavkom. Zo spotreby na podnikanie je nedaňovým výdavkom prípadná nadspotreba.
Zákon ustanovuje, že platiteľ, ktorý v súvislosti s osobným motorovým vozidlom používaným na účely svojho podnikania, ako aj na iný účel ako na podnikanie, od 1. januára 2026 do 30. júna 2028 vrátane prijme tovar, ktorý nie je investičným majetkom odpočíta daň vzťahujúcu sa na tento tovar v rozsahu 50 %. Pri súčasnom znení zákona sa takéto nastavenie javí v praxi nevýhodné, resp. neaplikovateľné. Za uváženie by stálo namiesto predaja pohonných látok, hovoriť o prenajímaní automobilu zamestnancovi vrátane pohonných látok – v takom prípade by sa dosiahlo využívanie automobilu iba na podnikanie, no cena za nájom by musela zodpovedať trhovej cene nájmu a nie iba cene pohonných látok. Rovnako by to spravidla znamenalo aj povinnosť viesť evidenciu jázd, ak by ste si chceli uplatniť odpočítanie DPH v plnej výške, a teda aj možný zásah do súkromia zamestnanca.
Zákon ustanovuje, že platiteľ, ktorý v súvislosti s osobným motorovým vozidlom používaným na účely svojho podnikania, ako aj na iný účel ako na podnikanie, od 1. januára 2026 do 30. júna 2028 vrátane prijme služby odpočíta daň vzťahujúcu sa na tieto služby v rozsahu 50 %. Je nešťastné vyžadovať odpočítanie DPH z tejto diaľničnej známky vo výške 50 % aj keď sa preukázateľne používa výhradne počas pracovnej cesty.
Áno, zákon takúto možnosť pripúšťa počas obdobia úpravy na odpočítanie DPH v alikvotnej výške pri predaji auta s DPH alebo ak sa začne používať auto výhradne na podnikanie.
Nie, pri nákladných vozidlách alebo vozidlách taxislužby ste povinní pre účely DPH sledovať skutočný preukázateľný pomer použitia vozidla na podnikanie a na iný účel. Spôsob preukazovania zákon, ale nedefinuje rovnako ako tomu bolo doteraz.
Nie, táto diskutabilná možnosť nad rámec smernice o DPH od 1.1.2026 v zákone o DPH už nie je a odpočítanie DPH si môžete uplatniť iba z pohonných látok v rozsahu ich využívania na podnikanie.
Ľubomíra Murgašová | 10.10.2025 | Novinky
Legislatívne zmeny v oblasti daní od 1.1.2026September 2025 priniesol množstvo zmien v oblasti daní a odvodov, ktoré…
Jana Kyselová | 8.10.2025 | Novinky
Konsolidácia verejných financií pre rok 2026:…Národná rada SR schválila rozsiahly návrh zákona, ktorého cieľom je…
22.9.2025 | Novinky
Silvia Hallová je našou novou Managing PartnerkouRiadenie poradenskej spoločnosti Grant Thornton na Slovensku dnešným dňom…