Daňové novinky 2018

Daňová kontrola v oblasti DPH

Jana DeverováJana Deverová

Daňové kontroly v oblasti DPH sú v súčasnosti na Slovensku stále aktuálnou témou. Podľa údajov FRSR až 2/3 z celkového počtu daňových kontrol vykonaných v roku 2017 bolo zameraných práve na oblasť DPH.

Predmetom daňových kontrol v oblasti DPH je najčastejšie oprávnenosť nároku na uplatnený nadmerný odpočet. K otvoreniu daňovej kontroly je tiež možné dôjsť napr. v prípade identifikácie nespárovaných transakcií v kontrolnom výkaze, na čo sa v súčasnosti zameriava špecializované analytické oddelenie finančnej správy.

Ako sa na daňovú kontrolu v oblasti DPH čo najlepšie pripraviť?

V prvom rade odporúčame predložiť iba zrozumiteľné a správne doklady. Týka sa to najmä DPH evidencie, ktorá by mala byť prehľadná a kontrolóri by sa v nej mali ľahko orientovať. Ak ide o evidenciu vygenerovanú z účtovného softvéru, softvér je potrebné už vopred nastaviť tak, aby ste dosiahli požadovaný výsledok.

Pokiaľ ide o faktúry, počas daňovej kontroly je spravidla požadovaný originál, ale je zvyčajne možné dohodnúť sa aj na predložení kópií. V prípade faktúr v inom ako slovenskom jazyku bude pravdepodobne požadovaný preklad, minimálne popisu zdaniteľného plnenia.

Samotný popis zdaniteľného plnenia by mal byť takisto čo najviac jednoznačný. V prípade faktúr, ktoré obsahujú napr. len kódy je potrebné mať pripravenú informáciu, k čomu (ku ktorým tovarom a službám) sa tieto kódy vzťahujú.

Zástupcovia spoločnosti zúčastnení na daňovej kontrole by mali byť o skutočnostiach, ktoré sú predmetom daňovej kontroly, dobre informovaní a mali by byť schopní kontrolórom vysvetliť, ako funguje biznis model spoločnosti a ako s ním súvisia jednotlivé transakcie.

Nezabúdajte, že správca dane môže v rámci daňovej kontroly realizovať tzv. krížovú kontrolu u dodávateľov alebo odberateľov, a tu je dôležité, aby vysvetlenia oboch strán boli konzistentné. Preto by sme odporúčali s obchodnými partnermi budovať korektné vzťahy, ohľadom prípadných opráv faktúr komunikovať priebežne už počas prípravy daňového priznania, a tiež včas vyhodnocovať, kedy je potrebné pripraviť zmluvu na pokrytie spolupráce.

V neposlednom rade by sme odporúčali priebežne identifikovať významné faktúry, z ktorých si spoločnosť uplatňuje nárok na odpočet DPH, a pripraviť si včas argumentáciu, čo bolo predmetom dodania, ako aj ďalšie, podporné dokumenty, ako napr. príslušné zmluvy, objednávky, v prípade tovaru aj dodacie listy. 

Tu by som chcela upozorniť, že aj na základe judikatúry slovenských, ako aj českých súdov sa čoraz viac kladie dôraz na preukazovanie, že dodanie bolo reálne uskutočnené a že bolo uskutočnené osobou uvedenou na faktúre. Z tohto dôvodu je potrebné mať pripravené jednoznačné dôkazy o tom, že plnenie bolo naozaj prijaté, a to sa týka rovnako tovarov aj služieb, kde je dokazovanie spravidla náročnejšie.