Elektronické potvrdzovanie dočasnej pracovnej neschopnosti od 01.06.2022
V marci 2022 Národná rada SR schválila zákon č. 125/2022 Z. z., vyhlásený v Zbierke zákonov SR dňa 13.4.2022, ktorým sa mení aj zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení.
Jednou z najočakávanejších a najvýraznejších zmien, ktorá predpokladá zníženie administratívneho zaťaženia nielen lekárov, ale aj pacientov, zamestnávateľov a Sociálnej poisťovne je elektronické potvrdzovanie dočasnej pracovnej neschopnosti (PN) s účinnosťou od 01.06.2022.
Lekár však môže v prechodnom období do 31.05.2023 potvrdzovať dočasnú PN na tlačive tak ako doposiaľ, teda v papierovej podobe.
V aktuálnej legislatívnej zmene je koncipovaná povinnosť vystaviť tzv. elektronickú PN u všeobecného lekára, gynekológa a nemocničného lekára. Od roku 2024 sú povinní na tento systém nabehnúť nielen všeobecní lekári, ale i špecialisti.
Aj napriek tomu, že sa potvrdzovanie PN bude vykonávať elektronicky, pacient bude mať možnosť požiadať lekára o vystavenie odpisu z potvrdenia o dočasnej PN, a to na predpísanom tlačive určenom Sociálnou poisťovňou.
Povinnosť vytvárať záznam elektronickej PN-ky je od 01.06.2023.
Elektronickým potvrdzovaním vzniku dočasnej PN sa:
- uplatňuje nárok na náhradu príjmu pri PN u zamestnávateľa,
- preukazuje a potvrdzuje trvanie prekážky v práci z dôvodu dočasnej PN u zamestnávateľa,
- žiada o dávku – nemocenské, ak je poistenec zamestnancom a dočasná PN trvá dlhšie ako 10 dní.
Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI)
Dôležitú úlohu v celom tomto zdigitalizovanom procese potvrdzovania dočasnej PN-ky má NCZI, nakoľko ide o centrum zdieľaných informácií potrebných pre všetky zúčastnené strany.
Sociálna poisťovňa poskytuje NCZI zo svojho informačného systému bez súhlasu dotknutých osôb údaje vrátane osobných údajov o nemocenskom poistení a dôchodkovom poistení fyzických osôb na účel vystavenia potvrdenia o dočasnej PN zaznamenanej v systéme elektronického zdravotníctva v elektronickej podobe.
Z praktického hľadiska budú tieto údaje využívané na identifikovanie poistných vzťahov, pri ktorých bude ošetrujúci lekár potvrdzovať pracovnú neschopnosť.
NCZI automaticky zabezpečí prenos údajov o PN od ošetrujúceho lekára do informačného systému Sociálnej poisťovne a v prípade, ak ide o zamestnanca, údaj o PN bude automaticky zaslaný aj zamestnávateľovi.
Sociálna poisťovňa
Komunikácia so Sociálnou poisťovňou a výmena údajov pri e-PN sa bude uskutočňovať prostredníctvom e-Služieb Sociálnej poisťovne. Zamestnávatelia v e-Službe nájdu novú záložku s názvom e-PN, kde budú k dispozícii potrebné údaje.
Sociálna poisťovňa poskytne zamestnávateľom prostredníctvom e-PN:
- informácie o vzniku, trvaní a ukončení dočasnej PN zamestnanca,
- dôvod vzniku PN a miesto pobytu zamestnanca počas dočasnej PN,
- informáciu o porušení liečebného režimu.
Zamestnávateľ
Povinnosťou zamestnávateľa voči Sociálnej poisťovni je, prostredníctvom e-PN poskytnúť:
- číslo účtu dočasne práceneschopného zamestnanca, na ktoré mu vypláca mzdu alebo informáciu, že mzdu vypláca v hotovosti,
- údaj o poslednom dni výkonu práce zamestnanca pred vznikom dočasnej PN.
Poistenec
Povinnosťou poistenca v súvislosti s e-PN je:
- zdržiavať sa počas dočasnej PN na adrese uvedenej v žiadosti o priznanie nemocenského alebo zaznamenanej pri vzniku dočasnej PN v systémeelektronického zdravotníctva,
- preukázať sa pri kontrole dodržiavania liečebného režimu pri dočasnej PN občianskym preukazom alebo iným dokladom preukazujúcim jeho totožnosť.
Elektronická informačná karta
Zamestnávateľ je povinný informovať o nástupe cudzinca do zamestnania a skončení jeho zamestnania úrad práce, sociálnych vecí a rodiny a to prostredníctvom informačnej karty.
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR) s účinnosťou od 9.5.2022 zaviedlo elektronickú službu podania informačnej karty prostredníctvom ústredného portálu verejnej správy slovensko.sk.
Z dôvodu zavedenia elektronickej služby sa mení aj formát predpísaných formulárov, tzn. informačné karty a potvrdzovanie ich prijatia.
Zasielanie informačnej karty je teda možné:
- elektronickou službou prostredníctvom ústredného portálu verejnej správy slovensko.sk, alebo
- listinne podaním vyplneného formulára na podateľni príslušného úradu práce alebo zaslaním poštou
najneskôr do siedmich pracovných dní od nástupu takéhoto pracovníka do zamestnania.
Úrad po prijatí formulára a skontrolovaní kompletnosti zašle do elektronickej schránky zamestnávateľa dokument „Potvrdenie o prijatí informačnej karty“, ktorý bude zamestnávateľ evidovať ako doklad pre kontrolné účely úradu alebo inšpekcie práce.